Чи замислювалися ви, де беруть витоки комплекс жертви або потреба агресії стосовно інших. Мало хто з батьків знає про булінг чи стикається з цим явищем в дитячому садку. Чому і як дитина дошкільного віку стає жертвою булінгу?
Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/2625-bulng-v-zdo-mf-chi-realnst
Види булінгу в дитсадку Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.
Булінг у ДНЗ (ЗДО) може проявлятися як тиск: -психологічний - фізичний.
Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.
Хто провокує булінг в дитсадку
Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:
педагог або помічник вихователя:
– зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі
– ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки
– глузує із зовнішнього вигляду дитини
– образливо висловлюється про дитину чи її батьків
– проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини
батьки або члени сім’ї:
– б'ють та ображають дитину вдома
– принижують дитину у присутності інших дітей
– проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини
– ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).
Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.
Як міняється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО
Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:
вдома:
– не хоче одягатися вранці
– шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка
– просить батьків забрати її із дитячого садка раніше
– плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт
– не контактує з однолітками у дворі
– грає наодинці в парку
в дитячому садку:
– не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо
– усамітнюється при будь-якій нагоді
– часто губить свої іграшки або речі
– бруднить чи псує одяг – грає поламаними іграшками
– відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі
– не має друзів у групі.
Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/2625-bulng-v-zdo-mf-chi-realnst1. Заява
2. Наказ про створення комісії
3. Протокол з рішенням
4. Заходи реагування
5. Надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили боулінг, стали його свідками або постраждалим від булінгу.
Інформування органів поліції, ССД.
1. Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
2. Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з'ясовує обставини булінгу.
3. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
4. Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734 ) Кодексу України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., № 51, ст. 1122)
№ з/п | Назва заходу | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальний |
І. Діагностичний етап та психологічний супровід | ||||
1 | Створення бази інструментарію для діагностування рівня психоемоційної напруги, тривожності, агресивності в дитячому колективі | діти | вересень | Практичний психолог |
2 | Створення бази інструментарію для визначення психологічного мікроклімату, рівня конфліктності в педагогічному колективі | педагоги | вересень | Практичний психолог |
3 | Створення банку даних дітей «групи ризику» | діти | жовтень | Практичний психолог |
4 | Спостереження за міжособистісною поведінкою дітей | діти молодшого дошкільного віку | упродовж року | Практичний психолог вихователі |
6 | Спостереження за психологічним мікрокліматом в ДНЗ | педагоги, діти, батьки | упродовж року | Практичний психолог вихователі |
7 | Анкетування учасників освітнього процесу з питань обізнаності з поняттям булінгу | педагоги батьки | грудень | Практичний психолог |
8 | Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота | педагоги, діти, батьки | упродовж року | Практичний психолог |
ІІ. Інформаційно–профілактичні заходи | ||||
1 | Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню | колектив закладу | жовтень | Адміністрація ДНЗ Практичний психолог |
2 | Проведення педагогічної години на тему «Протидія боулінгу в дитячому колективі» | педагоги | листопад | Вихователь-методист |
3 | Обговорення питання протидії боулінгу на батьківських зборах | батьки | лютий | Практичний психолог вихователі |
4 | Розробка пам’ятки «Маркери булінгу» | педагоги батьки | грудень | Практичний психолог |
5 | Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з боулінгом» | педагоги | січень | Практичний психолог |
6 | Контроль стану попередження випадків боулінгу | колектив закладу | щоквартально | Адміністрація ДНЗ |
7 | Круглий стіл «Безпечний дитсадок. Маски боулінгу» | педагоги | квітень | Вихователь-методист практичний психолог |
ІІІ. Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти | ||||
1 | Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків | вихованці закладу | упродовж року | Вихователі, вуз. спеціалісти |
2 | Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, занять, прогулянок та ігрової діяльності | вихованці закладу | упродовж року | Вихователі, вуз. спеціалісти |
3 | Робота відео залу. Перегляд мультфільмів відповідної спрямованості | вихованці закладу | упродовж року | Практичний психолог вихователі |
4 | Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу» | вихованці закладу | листопад | Практичний психолог вихователі |
5 | Проведення заходів в рамках тематичного тижня «Тиждень дитячих мрій та добрих справ» | вихованці закладу | квітень | Практичний психолог вихователі |
IV. Робота з батьками | ||||
1 | Консультації: - «Протидія цькуванню в дитячому колективі» - «Булінг від «А» до «Я» - «Стоп насильству в сім’ї» | батьки | упродовж року | Практичний психолог |
2 | Тренінг: «Як навчити безпеці дітей в Інтернеті» | батьки | упродовж року | Практичний психолог |
3 | Інформаційна робота через веб-сайт закладу | батьки | упродовж року | Вихователь-методист |